Такі словосполучення як «держава у смартфоні» та «тотальна діджиталізація» вже не один рік лунали поміж публічних осіб нашої держави. Разом з тим, влітку цього року вони міцно пустили коріння у передвиборчу програму партії, яка за результатами дострокових парламентських виборів, вперше в історії України сформувала монобільшість. А відтак, відкладати обіцяні покращення було нікуди.
На папері все виглядає чудово – поступове перенесення усіх доступних громадянам сервісів та послуг у цифровий формат із можливістю значного скорочення часових витрат і потенційне викорінення корупції посередництва як явища. У той же час, усі ми пам’ятаємо ганебний приклад оцифрування даних, а саме – внесення документів та відомостей до електронних реєстрів у виконанні органів Держгеокадастру.
Тим не менш, одним із перших реалізованих нововведенням стала можливість подавати скарги на рішення державних реєстраторів або територіальних органів юстиції в електронній формі через портал державних послуг iGov (за наступним посиланням https://igov.gov.ua).
Примітка. Розгляд скарг здійснює Комісія Міністерства Юстиції України з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації (далі – Комісія). Оскарженню, як правило, підлягають рішення про відмову у проведенні реєстраційної дії (реєстрація права власності/оренди, реєстрація чи перереєстрація юридичної особи тощо), або рішення, які були вчинені із порушеннями положень чинного законодавства.
Для подачі скарги онлайн необхідно виконати декілька нескладних кроків:
Крок 1 – авторизація: увійдіть в систему через BankID (увівши дані інтернет-банкінгу), електронно-цифровий підпис (наприклад, ЕЦП податкової, мінюсту та ін.) або за допомогою ID-картки:
Крок 2 – обираємо категорію скарги та особу скаржника: скаржниками можуть бути, як фізична особа та її представник, так і юридична особа в особі директора або іншого представника. Оскаржуватися можуть рішення у наступних сферах:
- реєстрації речових прав на нерухоме майно; та
- реєстрації суб’єктів господарювання (юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців).
Крок 3 – наповнення: заповнюємо форму, де обов’язково вказуємо всі необхідні обставини, які слугують підставою для подання скарги:
Крок 4 – додатки: прикріпляємо скан-копії всіх наявних документів:
Крок 5 – верифікація: після виконання наведених кроків, Вас перенаправить на сторінку для підпису скарги за допомогою електронного цифрового підпису (ЕЦП). Після того, як Ви підпишити скаргу електронно-цифровим підписом заявка буде прийнята в роботу
Ми позитивно оцінюємо таке нововведення, оскільки це спрощує доступ громадян та бізнесу до захисту своїх прав та активів. Раніше значна частина скарг просто ігнорувалася Комісією, або не задовольнялася із суто формальних причин (наприклад, неналежне завірення копій документів).
У той же час, зміни не стосуються основної проблеми діяльності Комісії, а саме – непрозорість прийняття рішень та численні процесуальні порушення з боку апарату. Практиці відомі випадки, коли скаржники і зацікавлені особи дізнавалися про те, що відбуватиметься розгляд їх скарги безпосередньо у день розгляду.
Якщо у Вас виникне необхідність у одержанні правової консультації з питання оскарження дій державних реєстраторів, просимо звертатися до:
Андрія Мартинюка, директора з розвитку бізнесу Юридичної фірми ОМП
+38 098 244 6262; +380 44 391 30 01
Галини Брунь, директора з маркетингу Юридичної фірми ОМП
+380 95 497 66 05; +380 44 391 30 01