Договір за своєю суттю – це перелік домовленостей сторін, які сторони добровільно узгодили. Тим не менше, законодавством України встановлюється низка умов, які обов’язково повинні бути визначені сторонами у тому чи іншому виді договорів. Такі умови і є істотними умовами. І якщо сторони не домовляться щодо них, такий договір може бути визнаний недійсним. Практика судів щодо «істотності» себто обов’язковості того чи іншого положення договору – теж міняється з часом, як і перелік відповідних умов за законодавством. У цьому матеріалі ми детально розберемо, які ж умови є істотними для договорів оренди земельних ділянок і які положення відповідних пунктів можна рекомендувати для підписання.
Загальними істотними умовами для усіх видів договорів є такі: предмет, ціна (вартість) та строк дії (або термін, тобто конкретна дата закінчення оренди). Для договорів оренди землі Законом України «Про оренду землі» на сьогодні передбачено наступні істотні умови:
- об’єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки);
- строк дії договору оренди (хоча на практиці вказується і термін – тобто кінцева дата використання об’єкту оренди);
- орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Далі ми наводимо актуальний переліком істотних умов та короткими поясненнями щодо змісту цих істотних умов. Оскільки Закон про оренду землі змінювався, і не всі істотні умови були в ньому від початку, для зручності та контролю вказана дата, з якої почала діяти кожна істотна умова.
- Об’єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки).
Аж до 2011 року зазначення кадастрового номера не було істотною умовою договору оренди землі. На практиці це означало, що такі ділянки (без номера) не були внесені до Електронної бази, що значно ускладнювало їх пошук та реєстрацію землекористування. Кадастровий номер складається із цифр та розділюючого знаку «двокрапка», є унікальним (таким, що не повторюється на всій території України). Кадастровий номер присвоюється (не «виготовляється», як про це часто можна почути в розмові) земельній ділянці під час її державної реєстрації та зберігається за нею протягом усього часу існування земельної ділянки у її межах (тобто у випадку зміни меж земельної ділянки кадастровий номер буде змінений).
Місце розташування ділянки – це не завжди поштова адреса. Досить часто, коли мова йде про земельні ділянки сільськогосподарського призначення та інші землі, які знаходяться за межами населених пунктів, адреси може не бути. У цьому випадку достатньо зазначити область, район та сільську раду, на території якої така ділянка знаходиться (наприклад, «Житомирська область, Ружинський район, Ягнятинська сільська рада»). Таке місце розташування ділянки повинно відповідати/збігатися з тим, яке вказано у документах на право власності на земельну ділянку. Власне відсутність кадастрової системи раніше і змушувало додавати до договорів оренди землі додатки у вигляді:
- плану;
- кадастрового плану;
- акту приймання-передачі (про це мова детальніше йде в розділі про договори оренди); та
- проектної документації щодо відведення земельних ділянок (як правило для земель державної та комунальної власності, в разі їх первинного відведення чи зміни меж та/або площі).
Щодо розміру ділянки, то він зазначається, як правило, у гектарах (що є найбільш поширеною практикою) і повинен відповідати інформації у правовстановлюючих документах (наприклад, 2,1 га або 0,1235 га). Рідше площа земельних ділянок вказується у метрах квадратних (наприклад, 2345 м. кв.). Як правило, це стосується земельних ділянок комерційного призначення, під об’єктами нерухомого майна.
- Строк (чи термін?) дії договору оренди
Згідно положень чинного законодавства Уркаїни, договір оренди землі може бути укладений на строк до 50 років. На практиці, максимальний строк оренди землі, який зазначають у договорах оренди, становить 49 років. Строк може бути встановлений у роках, місяцях або днях (наприклад, два роки та одинадцять місяців). Альтернативним способом зазначення строку оренди може бути зазначення точної кінцевої дати оренди (терміну дії). Наприклад можна передбачити, що договір діє до 1 жовтня 2020 року. Дуже часто ці два терміни – строк (тривалість дії договору в часі) і термін (момент в часі) достатньо часто плутають. Така «термінологічна плутанина» подекуди додає клопоту в суддям під час спроб сторін все ж таки з’ясувати до якого моменту чи на який час укладався той чи інший договір.
Слід пам’ятати, що договір оренди землі набуває чинності з дати його підписання. Проте вести мову про виникнення права оренди ми можемо лише з моменту реєстрації такого права – так вирішив законодавець, коли запропонував систему реєстрації прав на нерухоме майно. Формально орендар має право приступити до використання орендованої земельної ділянки після реєстрації права. Хоча на практиці обробіток (чи інше використання) землі не прив’язується до реєстрації права. Хороша новина полягає в тому, що реєстрація права наразі є відносно простим процесом. Детальніше про реєстрацію права ми говоримо у відповідному розділі посібника.
Позиція Верховного Суду України, на разі, полягає в тому, що строк дії договору оренди земельної ділянки починається після набрання таким договором чинності, а не з моменту його укладення. Іншими словами саме від дати укладення і починається відлік строку дії. За змістом статей 18 та 20 Закону «Про оренду землі», укладений договір оренди земельної ділянки набирає чинності після такої реєстрації. Набранням договором чинності є момент у часі, коли починають діяти права та обов’язки по договору, тобто коли договір як підстава виникнення правовідносин, виражена (оформлена) у письмовій формі, в якій зафіксовані умови договору, породжує правовідносини, на виникнення яких було спрямоване волевиявлення сторін при укладенні цього договору.
Саме тому надзвичайно важливим є правильно сформульоване положення договору, щодо набуття чинності договору оренди та початком перебігу строку оренди. Прикладом перебіг строку оренди може починатися одночасно із державною реєстрацією права оренди (в такому випадку залишається лише питання сумлінної і своєчасної реєстрації права оренди орендарем). Якщо ж у договорі сторони визначили конкретну дату закінчення – договір оренди припиняється саме в цю дату, незалежно від дати реєстрації права оренди чи іншої події, від якої сторони домовилися вести відлік строку оренди.
- Орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату
Розмір орендної плати у грошовому виразі може бути встановлений у вигляді:
- ставки (в процентах) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки за рік оренди. Такий варіант визначення орендної плати є досить поширеним та дозволяє дотримуватися вимог законодавства щодо встановленого мінімуму оренди для деяких видів земельних ділянок – земель державної та комунальної власності, а також земель сільськогосподарського призначення, незалежно від форми власності;
- фіксованої щорічної суми. Часто використовується саме з метою знизити ризики різкої зміни розміру орендної плати, як це вже відбулося на початку 2019 року. Адже зміна може бути як в гору, так і вниз. Цей варіант найбільш зручний і прозорий. Звичайно за умови, виконання вимог про мінімальний розмір орендної плати у тих випадках, де їх дотримання є обов’язковим, а також вимог «ринкової» орендної плати для кожного району і кожного села. Для уникнення порушень, ми радимо постійно й уважно рахувати в абсолютних цифрах розмір регламентованої законодавством орендної плати та порівнювати з фактично сплаченою сумою орендної плати згідно умов договору. Додатково ми пропонуємо індексувати орендну плату у відповідності до індексу інфляції (рівня споживчих цін) для того, щоб уникати ситуації із «не ринковістю» орендної плати;
- комбінованого вираження – разом зі ставкою зазначають також її грошовий вираз у вигляді фіксованої щорічної суми (наприклад, «річна орендна плата за договором складає 3% від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, що дорівнює 1 480 гривень 00 коп.»).
Саме останній варіант набув найбільшого поширення. Проте, він часто призводить до неоднозначного тлумачення його положень. Особливо це стає проблемою при зміні нормативної грошової оцінки, коли її відсоток з часом перевищує суму визначену у договорі. На нашу думку, найоптимальнішим варіантом для укладення договорів із фізичними особами – власниками є фіксована щорічна сума або фіксована сума із чітким і зрозумілим застосуванням індексу інфляції для розрахунків. Такий спосіб розрахунку розміру орендної плати дозволяє сторонам договору чітко визначити конкретний розмір орендної плати і уникнути прямої залежності від змін, подекуди достатньо непередбачуваних, у нормативній грошовій оцінці.
Орендна плата може також сплачуватись у натуральній формі (окрім випадків оренди земель державної та комунальної власності). У цьому разі, зазначають кількість товару, що передається у власність орендодавця в якості орендної плати (наприклад, 400 кг зерна за гектар оренди чи за всю ділянку).
При застосуванні натуральної форми оплати рекомендуємо зазначати в договорі грошовий еквівалент таких послуг або товарів (інакше кажучи, їх вартість). Це дозволить, окрім усього іншого, уникнути зайвих спорів щодо еквівалентності отриманої орендодавцем плати альтернативі у грошовій формі, а також довести (де це необхідно) дотримання вимог законодавства щодо мінімального розміру орендної плати за землю.
На практиці, в договорах оренди часто розмір орендної плати зазначають саме в грошовій формі, при цьому роблять застереження, що орендна плата може бути сплачена також у натуральній формі. Спосіб оплати, як правило, погоджується сторонами уже на дату здійснення оплати. Ця практика є цілком прийнятною з точки зору законодавства України. Частину виплат у натуральній формі (чи у відробітковій, послугами, яка по суті теж є різновидом натуральної форми) здебільшого оформлюють у вигляді продажу відповідних товарів чи послуг.
Щодо розміру орендної плати.
На сьогодні залишається чинним Указ Президента України «Про невідкладні заходи щодо захисту власників земельних ділянок та земельних часток (паїв)» від 19 серпня 2008 року, № 725/2008. Згаданим указом передбачене положення про те, що річна ставка орендної плати для земель сільськогосподарського призначення не може бути меншою ніж 3% незалежно від способу її відображення у договорі.
Окремо зазначимо, що окрім земель державної та комунальної власності сільськогосподарського призначення, для всіх інших земель, тобто приватної власності і несільськогосподарського призначення, не діють будь-які обмеження чи вимоги щодо мінімального або максимального розміру орендної плати.
Щодо індексації орендної плати через індексацію нормативної грошової оцінки.
За загальним правилом, нормативна грошова оцінка (а відповідно й орендна плата) підлягає щорічній індексації шляхом застосування Коефіцієнту індексації. За законодавством України при індексації застосовується коефіцієнт інфляції (який щорічно обраховується спільно з Державною службою статистики України та ДПС). На одержаний Коефіцієнт індексації множиться нормативна грошова оцінка всіх земельних ділянок. Якщо значення Коефіцієнта індексації не перевищує одиниці, то індексація не проводиться (таким чином індексація розміру нормативної грошової оцінки можлива лише в сторону збільшення). Втім, це правило є обов’язковим лише для оренди земель державної або комунальної власності, про це детальніше далі.
У випадку оренди земельних ділянок приватної власності сторони договору погоджують, чи взагалі застосовуватиметься індексація нормативної грошової оцінки для цілей розрахунку орендної плати. Якщо погоджено не застосовувати індексацію нормативної грошової оцінки, то орендна плата буде зафіксована на весь строк оренди.
Індексація орендної плати на індекс інфляції. Також зверніть увагу на те, що згідно з частиною 3 статті 21 Закону про оренду землі, обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції (не плутати з індексацією нормативної грошової оцінки, про що йшлося вище!), якщо інше не передбачено договором. На відміну від індексації нормативної грошової оцінки включення або невключення застереження про незастосування індексу інфляції є справою добровільною як у випадку оренди земель приватної власності, так і у випадку оренди земель державної або комунальної власності.
Коефіцієнт індексації буде застосовуватися незалежно від нього, періодично збільшуючи нормативну грошову оцінку орендованої земельної ділянки, проте підписавши договір із застосуванням індексу інфляції, Ви як орендар можете поставити себе в кабальні умови – сплачуватимете орендну плату з фактично подвійним застосуванням індексів інфляції, тобто:
- окремо із застосуванням індексу інфляції у чистому вигляді; та
- окремо індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки за Коефіцієнтом індексації, в якому вже враховано індекс інфляції.
Розрахунок Коефіцієнту індексації, як ми вже говорили, здійснюється на підставі офіційного індексу інфляції, хоча й у зменшеному згідно з формулою значенням. У випадку щорічного застосування до орендної плати індексу інфляції в чистому вигляді, суто арифметично сума орендної плати може сягнути дуже великих розмірів вже у перші сім-десять років.
Строки внесення орендної плати погоджуються сторонами і зазначаються у договорі. Як правило, орендна плата сплачується один раз на рік або до певного числа певного місяця.
Порядок внесення орендної плати передбачає спосіб її виплати, наприклад:
- видачу її у готівковій формі за відомістю (най-більш поширений спосіб щодо оренди земель сільськогосподарського призначення), що підписується кожним орендодавцем, або
- переказ у безготівковій формі на певний рахунок, вказаний орендодавцем у договорі оренди земельної ділянки.
Кожну виплату орендної плати слід підтверджувати документами. У випадку виплати товарами або послугами це можуть бути акти приймання-передачі товарів або надання послуг. Сторони можуть домовитися і про інші особливі умови щодо порядку виплати орендної плати, наприклад, шляхом переказу на банківські рахунки третіх осіб (дітей, родичів, агентів (представників), лікувальних закладів), поповнення депозиту орендодавця у банку тощо.
Перегляд орендної плати – надзвичайно важливе питання. Щонайменше, сторони повинні прямо зазначити у договорі, що перегляд не відбувається, або переглядається за взаємною згодою сторін. Однак, часто у договорах оренди землі сторони передбачають, що орендна плата періодично переглядається, наприклад, у випадку підвищення цін та тарифів, зокрема, ставок податку на землю, погіршення стану орендованої ділянки не з вини орендодавця, зміни умов господарювання.
Якщо застереження про перегляд орендної плати і вноситься, слід уникати загальних фраз, які допускають множинне тлумачення, на кшталт, «зміни умов господарювання». Такі підстави для зміни орендної плати завжди непросто довести. Відтак висока імовірність того, що сторони не зможуть вирішити спір самостійно і змушені будуть звертатися до суду, що значно ускладнить процес і зробить його відчутно дорогим. Кожен фактор, чинник, подія, з якою сторона пов’язує можливість перегляду орендної плати, повинна бути максимально чітко описана і допускати об’єктивний обрахунок та доведення незалежно від волі сторін договору. Такими підставами можуть бути, наприклад, девальвація національної валюти України по відношенню до долара США на понад 15% згідно з офіційним курсом НБУ або річне зростання індексу споживчих цін (темпів інфляції) до 10% згідно з офіційними даними Державної служби статистики України, розміщеними на вебсторінці служби: http://www.ukrstat.gov.ua. Так само і тарифи на газ чи ціна, яку беруть транспортні компанії за проїзд до найближчого районного центру – не можуть і не повинні навіть теоретично бути підставою для зміни розміру орендної плати.
За загальним правилом орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності, передані в оренду для сільськогосподарського використання, переглядається один раз на три роки. Порядок додатково встановлюється законом і, як правило, в тій самій формі відображається у договорі.
Відповідальність за несплату орендної плати, як істотна умова, з’явилася лише через п’ять років після прийняття Закону про оренду землі – у 2003 році.
Сторони зобов’язані передбачити у договорі певну (навіть мінімальну) пеню за несвоєчасне внесення орендної плати. Для цього достатньо написати, що відповідальність встановлюється згідно з чинним законодавством України. Це передбачатиме для орендаря сплату додатково до суми простроченої орендної плати суми інфляції та 3% річних, як це передбачено частиною 1 статті 625 Цивільного кодексу.
Часто відповідальність за несвоєчасну і неповну сплату оренди встановлюється на рівні від 0,05% до 1% від несплаченої (простроченої) суми за кожен день прострочення. При цьому така пеня не може перевищувати обмеження, встановлене законодавством України, згідно з яким максимальна сума пені за фінансовими зобов’язаннями (до яких слід відносити і орендну плату) не може перевищувати подвійну облікову ставку, встановлену НБУ. Тобто, за період прострочення пеня не може перевищувати подвійну облікову ставку НБУ (сьогодні це 7,5% річних) помножену на 2 та поділену на кількість днів у році. Пеня розраховується за весь період затримки (протермінування) сплати, з точністю до одного календарного дня (часто в договорах відповідні положення формулюються, як «подвійна ставка НБУ за кожний день затримки», хоча ми радимо писати і розуміти цей пункт як «за весь період затримки платежу»).
Підсумовуючи вищенаведене ще раз звертаємо Вашу увагу, що не тільки відсутність істотних умов може спричинити головний біль для орендаря, а і їх некоректне формулювання. Ми наполегливо рекомендуємо періодично проводити перевірку документального оформлення права користування. Це дозволить своєчасно виявити проблемні моменти і вчасно їх усунути, шляхом підписання додаткової угоди, або перепідписання договору оренди в цілому. Із рекомендованим шаблоном договору оренди землі, Ви можете ознайомитися у додатку до нашого матеріалу.
Зауважимо, що кількість істотних умов відрізнялася в різні періоди часу. Цілком можливо, що читач стикнеться із необхідністю проаналізувати відповідність договорів оренди, укладених 10 чи навіть 20 років тому. Для зручності такого аналізу ми пропонуємо просту хронологічну таблицю, яка може стати у нагоді час від часу. Для уникнення непорозумінь, на дату публікацію цього матеріалу обов’язковими істотними умовами є ті умови, які заначені вище цього тексту.
|
Істотні умови договору оренди землі |
||||||||
|
№ |
Істотна умова |
З якої дати діє |
Коментарі до застосування |
|||||
|
1 |
Об’єкт оренди |
|||||||
|
|
Кадастровий номер |
7 серпня 2011 року |
Аж до 2011 року зазначення кадастрового номера не було істотною умовою договору оренди землі. Це пояснювалося банальною відсутністю у багатьох земельних ділянок кадастрових номерів (як ми вже згадували вище – кадастрові номери вперше ввели ще у 1998 році, проте вказувати їх у Державних актах почали лише з середини 2002 року). На практиці це означало, що такі ділянки (без номера) не були внесені до Електронної бази, що значно ускладнювало їх пошук та реєстрацію землекористування порівняно із внесеними в Електронну базу ділянками (з кадастровим номером). Кадастровий номер складається із цифр та знаків, є унікальним (таким, що не повторюється на всій території України). Він присвоюється земельній ділянці під час її державної реєстрації та зберігається за нею протягом усього часу існування земельної ділянки у її межах (тобто у випадку зміни меж земельної ділянки кадастровий номер буде змінений). Кадастровий номер земельної ділянки зазначається у Державному акті, Свідоцтві, Витягу з Реєстру прав (Державні акти певних старих зразків кадастрового номера не містять, про це детальніше можна прочитати в підрозділі 2.2 цього Посібника). Кадастровий номер може також міститися у документації із землеустрою, яка розроблялася під час відведення земельної ділянки у власність або у користування. За відсутності кадастрового номера власник ділянки може звернутися до державних земельних органів з клопотанням присвоїти земельній ділянці такий номер |
|||||
|
№ |
Істотна умова |
з якої дати діє |
коментарі до застосування |
|||||
|
|
Місце розташування та розмір (площа) земельної ділянки |
22 жовтня 1998 року |
Місце розташування ділянки – це не завжди поштова адреса. Досить часто, коли мова йде про земельні ділянки сільськогосподарського призначення та інші землі, які знаходяться за межами населених пунктів, адреси може не бути. У цьому випадку достатньо зазначити область, район та сільську раду, на території якої така ділянка знаходиться (наприклад, «Житомирська область, Ружинський район, Ягнятинська сільська рада»). Таке місце розташування ділянки повинно відповідати/збігатися з тим, яке вказано у документах на право власності на земельну ділянку. Щодо розміру ділянки, то він зазначається, як правило, у гектарах (що є найбільш поширеною практикою) і повинен відповідати інформації у правовстановлюючих документах (наприклад, 2,1 га або 0,1235 га). Рідше площа земельних ділянок вказується у метрах квадратних (наприклад, 2345 м. кв.). Як правило, це стосується земельних ділянок комерційного призначення під об’єктами нерухомого майна.
Увага! Передача в оренду частини земельної ділянки без виділення її в натурі не допускається. Земельна ділянка, яка належить на праві приватної власності двом співвласникам, передається в оренду вся за одним договором оренди землі (а не двома різними частинами за окремими договорами оренди землі) і такий договір повинен бути підписаний всіма співвласниками ділянки, тобто договір підписує, в нашому прикладі, три особи: два співвласники та один орендар.
У той же час, допускається передача двох і більше земельних ділянок, які належать одному власнику, за одним договором оренди. У цьому випадку в договорі необхідно зазначити реквізити всіх земельних ділянок (площу кожної ділянки окремо та сукупну площу всіх орендованих земельних ділянок, цільове призначення кожної ділянки, кадастровий номер кожної ділянки) та подати додатки на кожну земельну ділянку (Кадастровий план, Акт визначення меж, План-схема, а в Акті приймання-передачі зазначити реквізити кожної з ділянок – так само, як і в договорі). А втім, недоцільно укладати договори оренди декількох земельних ділянок, якщо ці земельні ділянки розміщені на території різних районів чи областей. Зареєструвати права оренди буде проблематично з практичної точки зору, оскільки органи державної реєстрації будуть різними і до кожного з них необхідно буде окремо подавати по два комплекти документів
|
|||||
|
2
|
Строк дії договору оренди (до листопада 2003 року -термін договору оренди) |
22 жовтня 1998 року
|
Договір оренди землі може бути укладений на строк до 50 років. На практиці, максимальний строк оренди землі, який зазначають у договорах оренди, становить 49 років. Строк може бути встановлений у роках, місяцях або днях (наприклад, два роки та одинадцять місяців). Альтернативним способом зазначення строку оренди може бути зазначення точної кінцевої дати оренди (терміну дії), наприклад можна передбачити, що договір діє до 1 жовтня 2027 року. При передачі в оренду сільськогосподарських угідь для ведення товарного сільськогосподарського виробництва строк дії договору оренди земельних ділянок визначається з урахуванням періоду ротації основної сівозміни згідно з проектами землеустрою. Це означає, що строк, на який передається земельна ділянка в оренду, повинен збігатися або бути кратним періоду ротації основної культури. У випадку, якщо період ротації є більшим ніж строк оренди, орендар може намагатися в судовому порядку подовжити строк дії договору оренди на відповідний строк (слід зауважити, що практика судових рішень з цього приводу досить суперечлива). З іншого боку, орендодавець так само може вимагати від нового орендаря продовження циклу сівозмін аргументуючи це положеннями законодавства про забезпечення родючості ґрунтів. Слід пам’ятати, що договір оренди землі набуває чинності з дати його підписання. Проте вести мову про виникнення права оренди ми можемо лише з моменту реєстрації такого права. З цієї ж дати орендар має право приступити до використання орендованої земельної ділянки. Таким чином, початком перебігу строку дії договору оренди землі треба вважати дату державної реєстрації права, а дату закінчення строку дії договору визначати додаванням до дати реєстрації договору відповідної кількості років, місяців та днів, які вказані у договорі. Якщо ж у договорі сторони визначили конкретну дату закінчення – договір оренди припиняється саме в цю дату, незалежно від дати реєстрації. На жаль, на практиці часто трапляються суттєві затримки із державною реєстрацією права оренди землі. Як наслідок, між датою їх укладання та датою державної реєстрації оренди спливає багато часу (інколи цей проміжок вимірюється роками). У зв’язку з цим почастішали спори щодо правильного визначення строку оренди землі
|
|||||
|
3 |
Орендна плата із зазначенням її: |
|||||||
|
|
розміру |
22 жовтня 1998 року |
Розмір орендної плати у грошовому виразі може бути встановлений у вигляді:
■ ставки (в процентах) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки за рік оренди. Такий варіант визначення орендної плати є досить поширеним та дозволяє дотримуватися вимог законодавства щодо встановленого мінімуму оренди для деяких видів земельних ділянок – земель державної та комунальної власності, а також земель сільськогосподарського призначення, незалежно від форми власності;
■ фіксованої щорічної суми. Часто використовується саме з метою обминути законодавчі вимоги щодо розміру орендної плати в залежності від (тобто в «прив’язці» до) нормативної грошової оцінки, яка сама по собі змінюється майже щороку. Цей варіант менш зручний і прозорий – як наслідок існує велика імовірність порушення встановлених законодавством вимог про мінімальний розмір орендної плати у тих випадках, де їх дотримання є обов’язковим. Щоб уникнути порушень, треба постійно й уважно рахувати в абсолютних цифрах розмір регламентованої законодавством орендної плати та порівнювати з фактично сплаченою сумою орендної плати згідно умов договору;
■ комбінованого вираження – разом зі ставкою зазначають також її грошовий вираз у вигляді фіксованої щорічної суми (наприклад, «річна орендна плата за договором складає 3% від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, що дорівнює 480 гривень 00 коп.»). Саме останній варіант набув найбільшого поширення і є, на нашу думку, найоптимальнішим. Такий спосіб відображення розміру орендної плати дозволяє сторонам договору чітко визначити конкретний розмір орендної плати, а також дотримуватися вимог законодавства щодо мінімального розміру орендної плати.
Орендна плата може також сплачуватись у відробітковій або натуральній формі (окрім випадків оренди земель державної та комунальної власності). У цьому разі, розмір орендної плати буде визначатись таким чином:
1) у разі вираження у відробітковій формі – зазначається вид послуг та їх обсяг (наприклад, орендар зобов’язується переорати певну кількість гектар);
2) у разі вираження у натуральній формі –
При застосуванні як відробіткової, так і натуральної форми оплати рекомендуємо зазначати в договорі грошовий еквівалент таких послуг або товарів (інакше кажучи, їх вартість). Це дозволить, окрім усього іншого, уникнути зайвих спорів щодо еквівалентності отриманої орендодавцем плати альтернативі у грошовій формі, а також довести (де це необхідно) дотримання вимог законодавства щодо мінімального розміру орендної плати за землю.
На практиці, в договорах оренди часто розмір орендної плати зазначають саме в грошовій формі, при цьому роблять застереження, що орендна плата може бути сплачена також у відробітковій або натуральній формі. Спосіб оплати, як правило, погоджується сторонами уже на дату здійснення оплати. Ця практика є цілком прийнятною з точки зору законодавства України.
Критично важливо, щоб у договорі була зазначена нормативна грошова оцінка земельної ділянки. Нормативна грошова оцінка може змінюватися.
Сьогодні Указом Президента України «Про невідкладні заходи щодо захисту власників земельних ділянок та земельних часток (паїв)» від 19 серпня 2008 року, № 725/2008, передбачена вимога про те, що річна ставка орендної плати для земель сільськогосподарського призначення не може бути меншою ніж 3% незалежно від способу її відображення у договорі.
Окремо зазначимо, що окрім земель державної та комунальної власності, а також земель сільськогосподарського призначення, для всіх інших земель, тобто приватної власності і несільськогосподарського призначення, не діють будь-які обмеження чи вимоги щодо мінімального або максимального розміру орендної плати
|
|||||
|
|
індексації |
22 жовтня 1998 року |
Індексація орендної плати через індексацію нормативної грошової оцінки. За загальним правилом, нормативна грошова оцінка (а відповідно й орендна плата) підлягає щорічній індексації шляхом застосування Коефіцієнту індексації. За законодавством України при індексації застосовується коефіцієнт (який щорічно обраховується спільно з Державною службою статистики України та ДПС). На одержаний Коефіцієнт індексації множиться нормативна грошова оцінка всіх земельних ділянок. Якщо значення Коефіцієнта індексації не перевищує одиниці, то індексація не проводиться (таким чином індексація розміру нормативної грошової оцінки можлива лише в сторону збільшення). Втім, це правило є обов’язковим лише для оренди земель державної або комунальної власності, про це детальніше далі.
У випадку оренди земельних ділянок приватної власності сторони договору погоджують, чи взагалі застосовуватиметься індексація нормативної грошової оцінки для цілей розрахунку орендної плати. Якщо погоджено не застосовувати індексацію нормативної грошової оцінки, то орендна плата буде зафіксована на весь строк оренди.
Детальніше про індексацію йтиметься в підрозділі 3.6.2 цього Посібника.
Індексація орендної плати на індекс інфляції. Також зверніть увагу на те, що згідно з частиною 3 статті 21 Закону про оренду землі, обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції (не плутати з індексацією нормативної грошової оцінки, про що йшлося вище!), якщо інше не передбачено договором. На відміну від індексації нормативної грошової оцінки включення або невключення застереження про незастосування індексу інфляції є справою добровільною як у випадку оренди земель приватної власності, так і у випадку оренди земель державної або комунальної власності.
Увага! По можливості не допускайте включення до договору оренди землі (особливо державної чи комунальної власності) положення про те, що до орендної плати застосовуються індекси інфляції. Коефіцієнт індексації буде застосовуватися незалежно від нього, періодично збільшуючи нормативну грошову оцінку орендованої |
|||||
|
№ |
Істотна умова |
3 якої дати діє |
Коментарі до застосування |
|||||
|
земельної ділянки, проте підписавши договір із застосуванням індексу інфляції, Ви як орендар можете поставити себе в кабальні умови – сплачуватимете орендну плату з фактично подвійним застосуванням індексів інфляції, тобто:
■ окремо із застосуванням індексу інфляції у чистому вигляді; та ■ окремо індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки за Коефіцієнтом індексації, в якому вже враховано індекс інфляції.
Розрахунок Коефіцієнту індексації, як ми вже говорили, здійснюється на підставі офіційного індексу інфляції, хоча й у зменшеному згідно з формулою значенням. У випадку щорічного застосування до орендної плати індексу інфляції в чистому вигляді, суто арифметично сума орендної плати може сягнути дуже великих розмірів вже у перші сім-десять років.
Увага! Часто орендарі та орендодавці плутають застосування індексу інфляції з індексацію нормативної грошової оцінки, де теж у формулі застосовується індекс інфляції, хоча і не в повному розмірі (дивіться підрозділ 3.6.2 щодо прикладів розрахунків орендної плати). Це різні, абсолютно незалежні фактори зміни (вважайте – періодичного збільшення) орендної плати.
Детальніше про індексацію мова піде далі у підрозділі 3.6.2 цього Посібника |
||||||||
|
|
форми платежу |
22 жовтня 1998 року |
Форма платежу може бути:
■ грошова (у гривнях); ■ натуральна (розрахунок здійснюється товарами, продукцією, наприклад, фуражним зерном, цукром, соломою); або ■ відробіткова (орендар надає орендодавцеві певні послуги, наприклад, навесні забезпечує оранку городів та присадибних ділянок).
Допускається поєднання різних форм оплати в одному договорі. Детальніше про це йшлося у пункті 3 цієї таблиці 3-2.
|
|||||
|
№ |
Істотна умова |
3 якої дати діє |
Коментарі до застосування |
|||||
|
У випадку оренди земельних ділянок державної та комунальної власності – орендна плата повинна сплачуватися виключно у грошовій формі!
Детальніше про форми внесення орендної плати мова піде далі у підрозділі 3.6.2 цього Посібника
|
||||||||
|
|
строків внесення (до листопада 2003 року – термін внесення)
|
22 жовтня 1998 року |
Строки внесення орендної плати погоджуються сторонами і зазначаються у договорі. Як правило, орендна плата сплачується один раз на рік або до певного числа певного місяця |
|||||
|
|
порядку її внесення і перегляду |
22 жовтня 1998 року |
Порядок внесення орендної плати передбачає спосіб її виплати, наприклад:
■ видачу її у готівковій формі за відомістю (найбільш поширений спосіб щодо оренди земель сільськогосподарського призначення), що підписується кожним орендодавцем, або ■ переказ у безготівковій формі на певний рахунок, вказаний орендодавцем у договорі оренди земельної ділянки.
Кожну виплату орендної плати слід підтверджувати документами. У випадку виплати товарами або послугами це можуть бути акти приймання-передачі товарів або надання послуг. Сторони можуть домовитися і про інші особливі умови щодо порядку виплати орендної плати, наприклад, шляхом переказу на банківські рахунки третіх осіб (дітей, родичів, агентів (представників), лікувальних закладів), поповнення депозиту орендодавця у банку.
Перегляд орендної плати – надзвичайно важливе питання. Щонайменше, сторони повинні прямо зазначити у договорі, що перегляд не відбувається. Однак, часто у договорах оренди землі сторони передбачають, що орендна плата періодично переглядається, наприклад, у випадку підвищення цін та тарифів, зокрема, ставок податку на землю, погіршення стану орендованої ділянки не з вини орендодавця, зміни умов господарювання.
|
|||||
|
№ |
Істотна умова |
З якої дати діє |
Коментарі до застосування |
|||||
|
Якщо застереження про перегляд орендної плати і вноситься, слід уникати загальних фраз, які допускають множинне тлумачення, на кшталт, «зміни умов господарювання». Такі підстави для зміни орендної плати завжди непросто довести, а відтак висока імовірність того, що сторони не зможуть вирішити спір самостійно і змушені будуть звертатися до суду, що значно ускладнить процес і зробить його відчутно дорогим. Кожен фактор, чинник, подія, з якою сторона пов’язує можливість перегляду орендної плати, повинна бути максимально чітко описана і допускати об’єктивний обрахунок та доведення незалежно від волі сторін договору. Такими підставами можуть бути, наприклад, девальвація національної валюти України по відношенню до долара США на понад 15% згідно з офіційним курсом НБУ або річне зростання індексу споживчих цін (темпів інфляції) до 10% згідно з офіційними даними Державної служби статистики України, розміщеними на вебсторінці служби: http://www.ukrstat.gov.ua.
За загальним правилом орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності, передані в оренду для сільськогосподарського використання, переглядається один раз на три роки. Порядок додатково встановлюється законом і, як правило, в тій самій формі відображається у договорі (дивіться зразок модифікованого Типового договору оренди землі, який наведені у додатку 3-1 до цього Посібника).
Також варто знати, що Закон про оренду землі дає право орендареві вимагати зменшення орендної плати, якщо стан ділянки погіршився не з його вини
|
||||||||
|
відповідальності за несплату орендної плати |
5 листопада 2003 року |
Відповідальність за несплату орендної плати з’явилася лише через п’ять років після прийняття Закону про оренду землі – у 2003 році.
Сторони зобов’язані передбачити у договорі певну (навіть мінімальну) пеню за несвоєчасне внесення орендної плати. Для цього достатньо написати, що відповідальність встановлюється згідно з чинним законодавством України. Це передбачатиме для орендаря сплату додатково до суми простроченої орендної плати суми інфляції та 3% річних, як це передбачено частиною 1 статті 625 Цивільного кодексу.
|
||||||
|
№ |
Істотна умова |
3 якої дати діє |
Коментарі до застосування |
|||||
|
Часто відповідальність за несвоєчасну і неповну сплату оренди встановлюється на рівні від 0,05% до 1% від несплаченої (простроченої) суми за кожен день прострочення. При цьому така пеня не може перевищувати обмеження, встановлене законодавством України, згідно з яким максимальна сума пені за фінансовими зобов’язаннями (до яких слід відносити і орендну плату) не може перевищувати подвійну облікову ставку, встановлену НБУ. Тобто, за період прострочення пеня не може перевищувати подвійну облікову ставку НБУ (сьогодні це 7,5% річних) помножену на 2 та поділену на кількість днів у році. Пеня розраховується за весь період затримки (протермінування) сплати, з точністю до одного календарного дня (часто в договорах відповідні положення формулюються, як «подвійна ставка НБУ за кожний день затримки», хоча ми радимо писати і розуміти цей пункт як «за весь період затримки платежу»).
Додатково можуть бути передбачені штрафи або одностороннє розірвання договору, якщо орендна плата систематично не сплачується протягом певного періоду (як правило цей період становить три місяці, іноді шість місяців для земель сільськогосподарського призначення, однак за домовленістю сторін може бути визначений й інший строк)
|
||||||||
|
4 |
Умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка переда ється в оренду |
22 жовтня 1998 року |
Орендар зобов’язаний завжди використовувати земельну ділянку відповідно до її цільового призначення та умов, на яких вона була передана в оренду.
Цільове призначення, зазначене в договорі оренди землі, повинно збігатися із вказаним у правовстановлюючих документах.
Сторони можуть передбачати різні умови цільового використання орендованих земельних ділянок. У випадку земельних ділянок, переданих для будівництва, часто передбачається кінцевий термін для погодження дозвільної документації та початку будівельних робіт. У промисловості однією з умов використання земельної ділянки може бути рекультивація земель або знесення споруд (як правило, тимчасових) після закінчення строку оренди. Останнім часом, коли мова йде про оренду сільськогосподарських земель, усе більше уваги звертають на обов’язковість розроблення і дотримання проекту сівозмін
|
|||||
|
№ |
Істотна умова |
3 якої дати діє |
Коментарі до застосування |
|||||
|
5 |
Умови збереження стану об’єкта оренди (з 22 жовтня 1998 року до листопада 2003 року – умови збереження якості землі)
|
22 жовтня 1998 року |
Умови використання ділянки, як правило, тісно пов’язані з умовами збереження стану об’єкта оренди. Тут мова йде про те, що орендар повинен використовувати земельну ділянку таким чином, аби не погіршувати її стан, дотримуватися режиму охоронних зон, які можуть бути встановлені на ділянці, вимог природоохоронного законодавства тощо. Очікується, що, за винятком окремих випадків, після закінчення строку оренди земельна ділянка повинна бути повернута орендодавцеві у стані, не гіршому за той, в якому її було надано в оренду. Крім того, підставою для розірвання договору оренди землі може бути порушення режиму охоронних зон та природоохоронного законодавства |
|||||
|
6 |
Умови і строки передачі земельної ділянки орендарю |
5 листопада 2003 року |
Відповідні положення договору оренди землі передбачають протягом якого строку та у якому стані орендована земельна ділянка повинна бути передана орендареві. Зауважте, що відлік повинен вестися з дати реєстрації права оренди землі. До цього моменту передати земельну ділянку в користування неможливо.
Факт передачі земельної ділянки в оренду посвідчу-ється Актом приймання-передачі, який, до того ж, є обов’язковим додатком до договору оренди. Тому датою передачі ділянки в оренду, як правило, є дата реєстрації права оренди. На практиці, в Актах приймання-передачі до останнього не зазначають дати, «дописуючи» її після дати державної реєстрації. Є й інша практика, коли акти датують тим же днем, що й дата підписання договору оренди землі. Часто фактична передача земельної ділянки відбувається відразу ж після підписання договору оренди землі (іноді і до підписання, особливо в сфері товарного сільськогосподарського виробництва) і до державної реєстрації, чого робити не рекомендуємо.
Детальніше про особливості підписання Акту приймання-передачі йшлося у пункті 2 таблиці 3-1
|
|||||
|
№ |
Істотна умова |
3 якої дати діє |
Коментарі до застосування |
|||||
|
7 |
Умови повернення земельної ділянки орендодавцеві |
22 жовтня 1998 року |
Цей пункт передбачає умови та строки, в які ділянка повинна передаватися (повертатися) орендодавцеві.
Земельна ділянка повинна бути повернута орендодавцеві в розумно стислі строки після закінчення строку дії договору оренди землі. Хоча законодавчо ці строки не встановлені. Звертаємо вашу увагу на те, що статтею 33 Закону про оренду землі передбачено автоматичне подовження договору оренди землі на тих же умовах у випадку, якщо протягом одного місяця після закінчення строку оренди орендодавець не звернувся до орендаря з письмовою вимогою про звільнення орендованої раніше земельної ділянки. З огляду на це законодавче положення розумний строк звільнення земельної ділянки не повинен перевищувати один місяць з дати закінчення строку оренди або кінцевого терміну оренди (вираженого у вигляді певної дати). Доцільніше цей строк робити значно коротшим, наприклад, декілька робочих днів. Це дасть можливість орендодавцеві оперативно реагувати на будь-які факти затримки з поверненням земельної ділянки або її поверненням у неналежному стані.
Умовами повернення можуть бути вимоги щодо відсутності сміття та шкідливого забруднення земельної ділянки, демонтажу будь-яких тимчасових конструкцій (або навіть і капітальних споруд), зведених орендарем, рекультивації ґрунту тощо.
Передача земельної ділянки назад орендодавцеві по завершенню оренди посвідчується актом приймання-передачі (а точніше, повернення земельної ділянки). Цей акт не є обов’язковим додатком до договору оренди землі. Законодавство не містить зразка такого акта або вимог до нього. Рекомендуємо складати його за формою, подібною до форми Акта приймання-передачі, шаблон якого наведено у додатку 3-3 до цього Посібника
|
|||||
|
8 |
Існуючі обмеження (обтя ження) щодо використання земельної ділянки
|
22 жовтня 1998 року |
Щодо земельної ділянки можуть бути встановлені певні обмеження у її використанні – охоронні зони та/або права третіх осіб (сервітути, емфітевзиси, суперфіції, обтяження іпотекою тощо). Саме про наявність або відсутність таких обмежень (обтяжень) орендодавець зобов’язаний повідомити орендаря та зазначити у договорі оренди землі. При цьому також зазначають підстави встановлення існуючих обмежень (обтяжень) |
|||||
|
№ |
Істотна умова |
3 якої дати діє |
Коментарі до застосування |
|||||
|
9 |
Визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об’єкта оренди чи його частини
|
22 жовтня 1998 року |
Ризик випадкового знищення полягає у небезпеці, загрозі завдання шкоди земельній ділянці через обставину, котру сторона договору не могла передбачити, а тому не могла її контролювати та відвернути наслідки (наприклад, забруднення земельної ділянки внаслідок викиду шкідливих речовин заводом, що розташований неподалік, зсув ґрунту). Як правило, ризик випадкового знищення покладається на власника земельної ділянки, проте умовами договору може бути передбачено і те, що ризик випадкового знищення несе орендар |
|||||
|
10 |
Відповідальність сторін |
22 жовтня 1998 року |
Відповідні положення договору оренди повинні передбачати відповідальність сторін за недотримання (невиконання або неналежне виконання) положень договору (не лише за несплату чи прострочення оплати за договором). На практиці, сторони договору оренди земель сільськогосподарського призначення цей пункт викладають відтворюючи відповідне положення Типового договору оренди землі, тобто доволі абстрактно: за невиконання або неналежне виконання цього договору сторони несуть відповідальність відповідно до закону або договору.
У договорах оренди земельних ділянок несільськогосподарського призначення відповідальність сторін частіше прописана конкретно, наводячи розміри штрафів, пені за порушення умов договору оренди
|
|||||
|
11 |
Умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду (капіталу) 15 права оренди земельної ділянки |
14 жовтня 2008 року |
Такі умови визначаються за домовленістю сторін, якщо мова йде про землі приватної власності. У випадку земель державної або комунальної власності, внесення права оренди таких земель до статутного фонду (капіталу) підприємств або передача в заставу такого права іншій особі прямо заборонені законодавством. Слід зазначити, що й у випадку земельних ділянок приватної власності дозвіл на передачу права їх оренди в заставу або до статутного капіталу трапляється вкрай рідко |
|||||